Instagram voor bedrijven + gratis checklist

Gepubliceerd op 20 maart 2020 om 10:17

Voor bedrijven die aan de slag willen met Instagram heb ik een gratis checklist opgesteld. Instagram is een super populair medium op het moment en groeit met de dag. Vijf miljoen Nederlanders gingen je voor en wereldwijd is Instagram de grootste social media. Voor bedrijven is Instagram ook een heel boeiend medium. Instagram is namelijk naast snelgroeiend ook een heel sociaal platform. Er is meer interactie dan bijvoorbeeld op LinkedIn of Facebook. Daarnaast heeft Instagram als doel om jouw doelgroep de perfecte content te laten zien. Als je dit dus goed begrijpt als bedrijf en je aan een aantal punten houdt, ga je groeien en die doelgroep vinden. 

 

Maar hoe? In een beknopte checklist help ik jouw bedrijf op weg op Instagram. Natuurlijk is dit lang niet alles! Daarom stel ik binnenkort een uitgebreid e-book beschikbaar voor bedrijven. In dit e-book ga ik nog dieper in op een aantal factoren en zaken rondom Instagram. Voor nu loop ik deze checklist met je door.

Download hier de checklist. 

 

Maak een instagram profiel aan 

Stap 1 Download de app via Google Play of de App store

Stap 2 Open de app

Stap 3 Tik op Registreren met e-mailadres of telefoonnummer (Android) of Nieuw account maken (iPhone), voer vervolgens je e-mailadres of telefoonnummer (waarvoor een bevestigingscode vereist is) in en tik op Volgende. Je kunt ook op Aanmelden met Facebook tikken om je aan te melden met je Facebook-account.

Stap 4 Als je je met je e-mailadres of telefoonnummer registreert, moet je een gebruikersnaam en wachtwoord maken, je profielgegevens invullen en vervolgens op Volgende tikken. Als je je met Facebook registreert, wordt je gevraagd om je aan te melden bij je Facebook-account als je momenteel niet bent aangemeld bij het account.

Stap 5 Vervolgens kun je via je instellingen in de app, tikken op Account onderaan, tikken op Overschakelen naar professioneel account, vervolgens tik je daar de optie Maker of Bedrijf aan, tik je daarna aan welk product of categorie en voer je de juiste, zakelijke contactgegevens in.

Stap 6 Voeg een profielfoto toe. Bijvoorbeeld het logo van je bedrijf of juist een mooie, zakelijke, frisse portretfoto van jouzelf.

Stap 7 Voeg daarna een pakkende profieltekst toe van 150 leestekens. Bedenk wat handig is voor jouw doelgroep om te lezen over jou of/en je bedrijf. Bijvoorbeeld:

  • welke diensten/producten bied ik aan?
  • een pakkende slogan
  • als je naam niet vermeldt staat in je gebruikersnaam, zet deze deze dan bij Naam boven gebruikersnaam
  • link van je website

Geweldig! Je bent nu lid van dit te gekke platform. Volg je @studiokralt al op Instagram? Ik volg je terug!

voeg contact opties toe aan je profiel

Misschien heb je dit al gedaan. Denk na over welke contactgegevens je zelf het meest en graag gebruikt en of dit ook handig is voor je klanten via Instagram. Zoals mailadres, telefoonnummer waarop je goed bereikbaar bent en natuurlijk ook de website.

Het is ook goed om je locatie toe te voegen, zo kom je in het vizier bij klanten die zich ook rondom of op die locatie begeven en inchecken met locatie op de app. 

zorgen voor consistentie 

Nu kun je beginnen met het plaatsen van content. Maar wacht! Voordat je begint met plaatsen, denk goed na. Voor elk bedrijf geldt: consistentie. Herkenbaarheid voor jouw doelgroep scheppen. Waar ben jij herkenbaar aan als bedrijf of persoon-zijnde? Dat kan van alles zijn, als het maar duidelijk is en consistent terugkomt in je profiel. Bij mij is dat bijvoorbeeld mijn moestuin. Daar deel ik geregeld over. Ook ontwikkel ik momenteel een dienst met de moes & pluktuin in de hoofdrol. Mijn volgers gaan dan automatisch linken 'moestuin... Stella... studio KRALT' 

Daarnaast, zorg dat je feed niet te rommelig wordt. Als je een filter gebruikt (prima), zorg dan dat de foto en de boodschap die je ermee wilt vertellen helder blijft. Zie je feed als een stukje huisstijl wat gelijk loopt met wat je bijv. op de website uit straalt. Twee apps die handig zijn bij het bekijken van je feed maar ook het automatisch inplannen van je berichten zijn:

- UNUM

- PLANOLY

Bij deze laatste app die ik zelf gebruik (de gratis versie) maak ik ook # groepen aan. Instagram biedt de mogelijkheid om 30 #'s toe te voegen aan elk bericht. Het is goed om vooraf te bekijken of deze ook sterk en populair zijn. Dat kan met de app HASHTAGIFY.ME

 

Dit was de checklist beknopt! Binnenkort komt er hier op het blog een gratis download naar een uitgebreid e-book. Je kunt natuurlijk ook een instagram 1 op 1 sessie boeken bij studio KRALT of ga voor de dienst 'Content Creatie' waarbij ik ook veel deel over dit te gekke platform wat zakelijk heel goed en uitgebreid kan worden ingezet. 

 

Let's gram it! O ja, en volg je @studiokralt al? Ik volg je terug!

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.