Waarom een bedrijfsblog belangrijk is voor jouw bedrijf

Gepubliceerd op 14 april 2020 om 10:31

Een blog op de website van je bedrijf. Waarom zou je dat doen? Er zitten vele voordelen aan en ook een paar nadelen. In dit artikel leg ik je helder uit waarom een blog belangrijk is en voor sommige bedrijven zelfs noodzakelijker dan social media.

 

Bedrijfsblog inzetten voor hogere ranking

Een bedrijfsblog kun je inzetten om jouw kennis over thema's binnen jouw bedrijf te delen met lezers, en dus ook met klanten (in spe). De meerwaarde van het regelmatig plaatsen van nieuwe artikelen zorgt voor een hogere nieuwswaarde binnen dat thema en dus ook hogere ranking voor zoekmachines zoals Google.

Ook zorgt het voor meer interactie met de klant, ondersteunt een blog het delen van je content via de social media kanalen en je kunt veel meer kwijt in een blog dan in een post online.  Een blog vormt dus een onderdeel van de online communicatiekanalen die je gebruikt voor jouw bedrijf en diensten. Onmisbaar!

 

Kenmerken van een goed blog

Een blog schrijf je niet zomaar. En een blog bijhouden, dat kost ook nog eens veel werk. Dat is dan ook een nadeel voor de meeste bedrijven. 'Waar haal ik de tijd vandaan?' Of er word maar mondjesmaat tijd in gestoken. De content word niet goed uitgedacht en uitgevoerd en alle foto's voor bij het artikel worden geplukt van free stockfoto's beeldbanken. An sich is dat niet eens zo'n doodzonde. Maar het spreekt niet genoeg aan. Uiteindelijk zie ik dan in de praktijk vaak gebeuren dat de blog in het vergeethoekje raakt.

 

Een blog die wel een succes zal worden is een blog die onderscheidend is. Een blog die persoonlijk is. Met eigen fotografie. Herkenbare content. Een eigen palet waar de klant jouw bedrijf aan zal herkennen. Eerlijk gezegd vind ik ook dat de persoonlijke blogs een stuk boeiender zijn om te volgen. Een kijkje achter de schermen, een tipje van de sluier... Dat smaakt naar meer! Zulke blogs worden ook vaak gedeeld en dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken. 

Door een blog of blog thema persoonlijk te maken, kunnen lezers meer van je hebben. Je kunt zakelijk toch beleefd blijven en tegelijk prikkelen. 

 

Een vlotte schrijfstijl

Een ander kenmerk van een goed blog is de schrijfstijl. Stel je leest een blog over het monteren van autoradio's dan is het wel zo fijn als deze niet vol staat met zakelijke termen waarvan niemand kaas heeft gegeten. Tenslotte lezen klanten jouw blog en niet je collega's. Heldere taal, vlot geschreven en als het kan ook nog met humor zijn al drie goede ingrediënten voor een fijne schrijfstijl. Dit zal sneller een reactie uitlokken dan een blog vol moeilijke woorden en vakjargon. 

 

Verder zijn er nog wat punten om te letten die je waarschijnlijk wel herkent van de lessen Nederlands op de middelbare school:

  • gebruik duidelijke tussenkoppen
  • schrijf de zinnen zoveel mogelijk actief
  • laat een blogpost minimaal 300 woorden bevatten (meer mag ook maar op ellenlange stukken tekst zit niemand te wachten)
  • let op de lengte van de zinnen 
  • als je 1 thema behandeld, voeg dan niet diverse andere thema's toe (anders word het erg rommelig)
  • vergeet je blog niet te delen op social media kanalen 
  • integreer een blog in je website 
  • vergeet niet de SEO goed in te stellen voor elk artikel dat je publiceert 

 

Zoals je leest is dit een beknopt artikel over de voordelen van een goed blog voor jouw bedrijf. Ik gaf al eerder aan dat dit klusje ook veel tijd kost. Zeker wanneer je op herhalende basis artikelen wilt blijven plaatsen. Dit kun je ook uitbesteden. Studio KRALT helpt je hier graag bij. Ik heb dan misschien ander vakgebied maar ik kan mij goed inleven en zo toch een waardevolle bijdrage leveren. Denk bijvoorbeeld aan: het fotograferen van een zakelijke beeldbank voor jouw bedrijf, het schrijven van teksten voor de website en/of de blog, het instellen van de juiste SEO per artikel, het bijhouden van het delen van de content via online kanalen.

 

Eerder werk:

Lingehof Blog

Samenwerking met Fotocadeau.nl

Samenwerking met MisterDesign

Samenwerking met De Hangmatgigant.nl 

 

Meer weten of hier eens (momenteel, videobellend) over doorpraten? Neem dan contact op via info@studiokralt.nl 

 

 

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.